Počet stran: 303
Obálka: Hardback s přebalem
Rok vydání výtisku: 2014
Přeložil/a: Jozef Šmatlák¨

Knihu můžete zakoupit ZDE

Anotace:
V roce 1988 nastal v kariéře Richarda Krauze významný zlom - z pochůzkáře se stal detektivem. Hned první případ, vražda pracovníka ropné rafinerie, mu dává pořádně zabrat a namísto toho, aby se věnoval ženě Sylvii a malé dceři, zůstává v práci ještě déle než předtím. Možná i proto, že rozehrál velmi riskantní hru s prodavačkou z bufetu Valikou. Na oddělení vražd se mladého eléva policejního řemesla ujmou starší kolegové Hanzel a Burge a rozhodnou se z něho vychovat detektiva podle svých představ. Politická situace, soudruzi z ministerstva, „kolegové" ze Státní bezpečnosti, ale hlavně bezohlednost doby zavedou trojici detektivů do bizarního prostředí mezi ostnaté dráty táhnoucí se po celé státní hranici se západním světem. Tady se odehraje vražda vojenského pilota nadzvukových stíhaček, vražda, která má zničit Krauzovu kariéru hned na počátku. Před detektivem leží gordický uzel. Neví, jestli najde odvahu ho rozseknout. Zažívá něco, s čím se alespoň jednou za život musí popasovat každý správný muž...

Dominik Dán (*1955) se už přes 25 let zabývá vyšetřováním zločinu. Osobní kontakty s vrahy, lupiči, únosci a jinou „vybranou společností“ mu umožnily pochopit nepsané zákony podsvětí. Ze svých bohatých zkušeností čerpá při tvorbě mrazivě autentických detektivních příběhů. V současné době je nejprodávanějším slovenským autorem, všechny jeho knihy se okamžitě staly bestsellery. Spolupracoval na scénáři úspěšného televizního seriálu Kriminálka Staré město a na jaře roku 2016 by měl do kin přijít koprodukční film podle jeho knihy Červený kapitán.

"Nikde nebyl, nic neviděl, hovno zažil, ale všechno ví."

Tato hláška zazněla z úst Edy Burgera, která charakterizuje hlavní postavu - Richarda Krauze. Richard Krauz právě skončil jako pochůzkář a začíná jako detektiv u kriminálky. Těší se na svůj první případ. Než ale přijde, jeho starší kolegové a parťáci Eda Burger a Ota Hanzel ho zaučují do oboru a chystají na něj jednu zkoušku za druhou, ve kterých vždy obstojí.

Viktor Žemla je mladý vojenský pilot nadzvukových stíhaček a je nejlepším ze své generace. Pilotování si ale moc neužije, protože si za ženu vezme dceru francouzského velvyslance Yvette a Státní Bezpečnost se mu začíná věšet na paty.

Rodiče Dany Hauskrechtové v roce 1968 před okupací odjeli ze služebních důvodů za hranice a po okupaci zjistili, že se nemohou vrátit zpět. Tak na dvacet let přišli o dceru, které v té době byli teprve tři roky. Dana je po této události člověkem, který má v rodině emigranty a je ostře sledována. Její prarodiče, u nichž vyrůstala, jí nedokáží pomoci a tak je dívka odkázána sama na sebe.

Hraniční strážník Milan Vrábel zaučuje mladého Stanislava Hríba, aby po něm mohl převzít místo u hraniční stráže, až půjde do penze. Stanislav Hríb zjišťuje, že hlídání hranic je nelehký úkol, ale neuteče, naopak si začne zvykat.

V knize se odehrávají čtyři dějové linky - Richarda Krauze, Viktora Žemly, Dany Hauskrechtové a pohraničních strážníků. Dříve nebo později se tyto linky spojí prostřednictvím Richarda Krauze a jeho práci na případu vraždy v ropné rafinérii.

V příběhu nechybí typické chování "estébáků" či velmi nespisovaná slova v přímé řeči (Přeci jenom, kdo by mluvil slušně jako Slovník spisovné češtiny? A ještě navíc v téhle době?).

Dominik Dán se ve svém příběhu, odehrávajícího v roce 1988, zaměřil nejen na vyřešení vraždy, ale i na životní situaci na Slovensku (ale i celkově v tehdejší ČSSR) v té době. Skvěle popsal nelehké situace svých postav. Skoro, jako kdyby je zažil sám.
Dánův příběh má hlavu a patu a vše v něm je logicky vysvětleno tak, jak by být mělo. Vybral si velmi ožehavé téma, ale zhostil se ho skvěle. Myslím, že kdyby knihu napsal někdo jiný než on, nebylo by to tak zajímavé a čtivé.

Velmi skvělé počtení a doporučuji jej všemi deseti. Už se těším na další díly, které si rozhodně přečtu.

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Nakladatelství Slovart.