úterý 2. září 2014

Proroctví (Josephine Angelini)

Josephine Angelini

Originální název: Starcrossed
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 380
Rok vydání výtisku: 2014

Anotace: 
Šestnáctiletá Helen Hamiltonová si odmalička bolestně uvědomuje, jak moc se liší od svých vrstevníků – nejen nezvyklou výškou, ale i schopnostmi. Umí například superrychle běhat a má nadlidskou sílu. Zároveň se bojí, že tyhle její „abnormality“ značí, že je nějaká zrůda, a tak se snaží co nejvíc splynout s davem, nevyčnívat. Což je minimálně při její výšce opravdu těžké. Pak ale na americký ostrůvek, kde žije, zavítá početná rodina Délosových a obvykle mírná a klidná Helen přecitlivěle reaguje na jakoukoli zmínku o nich, přestože je vůbec nezná. Její okolí, táta, nejlepší kamarádi Claire a Matt, ji nepoznávají a nechápou, co se děje. Jenže rodina Délosových Helen nepřinese jenom neklid, ale taky jí pomůže zjistit, co je vlastně zač.




- Kniha, díky níž mám chuť poznat tajemství řecké mytologie -

Nantucket - z vesmíru vypadá krásně.
Helen odjakživa vyčnívá, z komunity na ostrově Nantucket, je nezvykle vysoká a často ji přepadají křeče do břicha. Má úžasnou kamarádku Claire, neboli Rolničku, kterou zná již od malička a kamaráda Matta. Žije jen s otcem, protože od nich její matka utekla, když byla malá, a zanechala po sobě jen malý přívěsek a Jerryho, Helenin otec, zlomené srdce.
Pár týdnů před Heleninými sedmnáctými narozeninami se jí začnou zdát sny, příliš skutečné sny, po nichž má prostěradla zakrvavené rozedřenými nohami a špinavé od bláta, každé ráno se po snu budí vyčerpaná a žíznivá a dívku situace, ve které se ocitla, začíná děsit. Nemůže o svých problémech nikomu říci, ví, že by ji nikdo nevěřil.
Na ostrov se přestěhuje nová rodina Délosových, která je velice početná, a s nimi i tzv. Furie, které nyní budou Helen sledovat na každém kroku, jen co se dostane do blízkosti některých členů nové rodiny. Helen ví, že se ocitla uprostřed něčeho špatného, nebo že začíná bláznit.
Když na školního chodbě poprvé zahlédne Lucasa Délose, jednoho z rodiny, Helen pohltí touha ho zabít, či mu jakkoliv ublížit a tak vyvolá rvačku před ostatními ve škole.
Později Helen přestanou Furie pronásledovat a našeptávat jí, aby zabila Délosovi, a pronikne do jejich rodiny. Stanou se přáteli a Lucas se pro ni stane něčím více. Helen díky rodině zjišťuje, že je jiná než ostatní, ale stejná jako oni. Je Následníkem, potomkem řeckých bohů. A události začnou dostávat spád. Helen se dozvídá téměř vše o své minulosti, matce, o předcích i o její roli v nadpřirozeném životě, objevuje své schopnosti a podobně.

,,Nechci usmažit padesát lidí. Možná tak padesát hranolek. Kdo by nechtěl padesát hranolek? Vynikajících."

Tato hláška mě v knize nejvíce potěšila. Helen se svým způsobem snažila vtipně odlehčit velmi vypjatou situaci a povedlo se jí to.

Kniha je napsána v er - formě a zaměřuje se na hlavní postavu Helen. Setkáme se taky s dvěma odstavci, které se vztahují k jiné osobě, neřeknu ke které, jelikož kvůli spoilerům nebyla zahrnuta ve shrnutí. Příjemně se četla, ačkoliv nad nějakými větami se čtenář musel pozastavit a popřemýšlet nad jejich smysluplností. 

Kniha mě zaujala hned anotací, je to ten styl knih, který mám nejraději, ačkoliv je to už trochu ohrané téma a v knižní blogosféře měla dobré hodnocení a byla vychvalována. Na knihu jsem si počkala v knihovně a nakonec se mi do rukou dostala a já se do ní s dychtivě pustila. Zaujala mě již na prvních stránkách a líbila se mi od začátku do konce.

Pořádně promyšlený příběh, postavy, nadpřirozený svět i zápletka. 

Příběh je částmi vtipný, děsivý a sedne i čtenářům, kteří upřednostňují knihy, kde je hlavním tématem zakázaná láska, i když Proroctví není tento případ. 

Hlavní postava, ačkoliv mě trochu její chování, co se týče Lucase, znepokojovalo, mi sedla a já s ní sdílela pocity a prožívala příběh s ní.

Někteří knihu přirovnávají k sérii Ricka Riordana, Percy Jackson, ale já, ačkoliv jsem četla pouze první díl, s nimi nesouhlasím. Sice se v obou příbězích objevuje řecká mytologie, svět Josephine Angelini je poněkud jiný, než ten Riordanův. Lepší zpracování a lépe promyšlená zápletka.

Velice mě v knize zaujali zmínky o řecké mytologii, nejsem si jistá, zda-li jsou pravdivé, či upravené, aby vyhovovali autorčiným potřebám, ale i přesto mám v plánu se v knihovně poohlédnout po knihách na toto téma.

,,Helena Trojská: Tvář, jež dala vyplout tisíci válečných lodí."

Kniha je, jak jinak, součástí trilogie a další díl by měl vyjít letos na podzim. Doufám, že i tentokrát se mi knihu podaří ulovit v knihkupectví.

1 komentář:

  1. Po knize už pokukuji delší dobu :) ale po Percym Jacksonovi mám trochu strach...:)

    OdpovědětVymazat