čtvrtek 11. září 2014

Léto na druhý pokus (Morgan Matson)

Morgan Matson
Léto na druhý pokus

Originální název: Second chance summer
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 407
Měsíc a rok vydání výtisku: červenec 2014
Překladatel: Martina Buchlová

Anotace:
Poslední léto, které by mělo trvat navěky…
Rodina Taylor Edwardsové nepatří zrovna mezi ty, co drží pohromadě. Pak ale přijde táta s tou hrozivou novinkou, zbývá mu už jen pár týdnů života a přeje si strávit svoje poslední léto s rodinou ve starém letním domě u jezera, kde byli naposledy, když bylo Taylor dvanáct. Nacpaní do domečku, co se najednou zdá mnohem menší a mnohem víc venkovský než kdy dřív, se teď snaží najít cestu jeden k druhému. 
Taylor má moc ráda třpytivé jezero a vonící les, večery na pláži… ale před lety tu zklamala nejen svoji nejlepší kamarádku, ale i první lásku, takže vrátit se sem pro ni vůbec není snadné. Teď se to pokouší napravit, neutéct od odpovědnosti a co možná si nejvíc užít tohle léto a poslední dny se svým tátou, které se nenávratně krátí. Každý si ale zaslouží druhý pokus – rodina, kamarádi i láska.

- Každý si zaslouží druhou šanci -


Sedmnáctiletá dívka Taylor se dozvídá, že jejich otec je nemocný. Má rakovinu ve čtvrtém stádiu. Její otec chce své poslední léto strávit v domě u jezera, kde trávili každé prázdniny po dvanáct let do doby před pěti lety, kdy si už nikdo nenašel čas se tam vrátit. A hlavně, Taylor v domě u jezera, když tam byli naposledy, zklamala své nejlepší přátele - Lucy Marinová, se kterou se zná už od plenek a Henry Crosby, do kterého se zamilovala - a nechce se na to místo vracet, pro otce by ale udělala vše.
Tak se celá rodina Edwardsových, Taylor, její rodiče a sourozenci Waren a Gelsey, na toto léto vydává vstříc svému poslednímu společně strávenému létu.



Od Morgan Matsonové jsem už četla její první, u nás přeloženou, knihu Amy a Roger na cestě, která se stala mojí srdcovkou a když jsem zjistila, že nakladatelství CooBoo bude vydávat další její knihu, byla jsem velice nadšená a čekala další úžasný příběh.
Ze začátku jsem byla bohužel zklamaná, od autorky jsem čekala více.
Začátek byl, dá se říci, nemastný, neslaný, ale protože se jednalo o mojí oblíbenou autorku, četla jsem dál a nelitovala jsem.

Taylor Edwardsová je ten typ dívky, která před vším utíká, před problémy a podobně. Jakmile se ocitne ve vypjaté situaci, uteče. Během prázdnin se ale naučí mnoha věcem čelit a řešit je, místo toho, aby před nimi utíkala.
Henry Crosby, ze začátku jsem tohoto kluka ráda neměla, nesedl mi, nebyl mi od začátku sympatický. Jak se ale příběh vyvíjel, začala jsem mu přicházet na chuť a začala jsem ho mít ráda.
Lucy Marinová, od začátku mi nevadila a ani s postupem času jsem ji měla ráda více.
Waren Edwards, toho jsem měla nejraději ze všech. Taylořin starší bratr, který všechno ví a o fakta, jako třeba "Kdo vynalezl kečup" a podobně, se rád dělí s ostatními, až jim tím leze na nervy. Nemá rád psy. Pak se ale stane něco, díky čemu je začne mít rád. Kvůli své vysněné dívce, která chce být veterinářkou, překoná svůj strach.
Gelsey, primabalerína, která nemá v příběhu nijak zvlášť důležitou roli, ale vyskytuje se tam, coby Taylořina mladší sestra.

Jak už jsem dříve zmínila, začátek mě trochu zklamal, ale s postupujícími letními týdny si získal mé srdce. Zamilovala jsem si Taylořin příběh, i když ne tolik, jako Amyin.

Příběh vás po několika stranách chytí a už nepustí. Děj plyne rychle ale i přesto prožíváte spoustu okamžiků všemi smysly. Čtenáří se ocitají v kůži Taylor Edwardsové, Henryho Crosbyho, Warena Edwardse i Taylořina otce, který bojuje s rakovinou.

Je to jen jeden příběh, ale zároveň jako by to bylo spoustu příběhů. O odpuštění, bezmocnosti, vyrovnávání se s problémy, kamarádství, vytrvalosti, síle víry, bojování s nemocí a také i o lásce.

Morgan Matsonová je velice originální a nápaditá autorka. Každodenní momenty se střídají se zajímavými. Její pestré nápady jsou vidět jak v Taylořině příběhu, tak i v Amy a Roger na cestě.

Autorka je na vysoké příčce mém pomyslném žebříčku nejoblíbenějších autorů. A právem.

Hodnocení: 94%

3 komentáře:

  1. Mně se knížka moc nelíbila. :/

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu jsé necetla a asi uz ji necham na prosti leto :))

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná recenze, docela jsi mě na knihu nalákala. Mám ji už nějakou dobu koupenou a mrzí mě, že jsem ji nestihla přečíst během léta. Možná ji, stejně jako Míša, nechám až na to příští :D Každopádně to bude určitě skvělé!

    OdpovědětVymazat